Far på besök!

Vi hade lov en vecka (19 okt - 25 okt) då farsgubben passade på att komma och besöka mig, vilket var en av denna terminens höjdpunkter helt klart.
 
I början när jag kom till Indien så upplevde jag väldigt starkt alla kulturskillnader, men som jag numera vant mig vid ganska någorlunda, men som nu åter kom till tankarna när pappa bekräftade de återigen. Så första dagarna åkte vi upp till en stad i norra Indien - Siliguri. Starkaste minnena härifrån är nog ändå, och väldigt kul och se den totala chocken när pappa satt som en fågelholk första dagarna i taxin eller rikshawn o det enda han fick fram var typ "det är inte sant. Det kan inte var möjligt" om den indiska trafiken som vi skämtade och pratade mycket om. Mycket förståligt eftersom indisk trafik är obeskrivligt annorlunda och bara fett farlig i största allmänhet.
0:55 bekräftar, med glimten i ögat, vad jag menar. 
 
https://www.youtube.com/watch?v=tPLk9rDl_Wk
 
 
I Siliguri passade vi även på att åka ett gammalt ånglok som eldades med kol som bränslekälla. Alla indier hade sagt att det var såå coolt och något man bara inte kunde missa. Det var inte så coolt. Det var mest högljutt och extremt långtsamt och som mycket annat i Indien funkade det inte riktigt som det skulle o gick sönder typ tio gånger på fyra timmar så vi fick stanna o laga det. Slänger in nån sorts bild på det också!
 
 
Tåget sönder igen
 
Vidare åkte vi till Calcutta, eller Kolkata som det heter Indien, där det var en jättestor festival under en veckas tid som vi dök rätt ner i smeten på. På schemat stod även att besöka en student härifrån IITD, familj och hem. Vi har ditbjudna en dag och det blev både besöka ett husbygge som de höll på med samt äta på golvet, typical inidan style. Skumt? Jag vet. Jobbigt och sitta på golvet, speciellt för de långa. Vidare så pågick en större festival i Kolkata under den helgen vi var där så det blev ut på stan två kvällar i raken för att spatsera längs gatorna och trängas bland människor. Väldigt mycket små stånd dök upp längs gatorna och alla skulle sälja sina, oftamindre, intressanta saker, men man kunde också testa på gatumaten som fanns där.
 
Familjen vi gästade i Kolkata tillsammans med Karoline och Maelle
 
Efter de relativt två snabba besöken uppe i Siliguri och Kolkata tog vi flyget ner i Indien till sydvästkusten till ett ställe som heter Alleppey, nära staden Cochin i distriktet Kerala. Cochin-området som är känt för att ha de berömda husbåtarna som går längs vattnet som rinner en bit in i landet, "the backwater". Vi tog en riksha och åkte längs med vattnet där det låg typ tusen båtar på rad i alla storlekar och jag minns jag tänkte: har alla dessa båtar kunder!? hur som helst hittade vi en kille som erbjöd en båt modell "större och bossigare" som vi slog till på. Tillsammans med Linnea och hennes mamma som vi reste tillsammans med så gled vi runt på den i sex timmar iscg tror jag det var. Vi stannade till på lite ställen då och då för att exempelvis köpa nyfiskade räkor eller bara en kokosnöt som de högg upp så man kunde dricka ur den.
 
Räkorna vi köpte lagade de till på båten som hade både kök, men också sovrum, toaletter och tv-rum, allt som man behöver om man åker båt i sex timmar längs en flod. Eller? Vi stannade till och åt middag som serverades. Till räkorna blev det ris(oväntat) och lite andra gottiga grönsaker. Efter middagen så kunde man få fiska som utlovat vid själva dealandet tidigare inan vi bestämde om vi skulle ta denna båten. Jag tyckte fiskandet lät som ett plus så det bidrog säkert till att vi valde just denna båten och hade naturligtvis lite förhoppningar men de kom snart att bli ouppfyllda. De plockade fram en pinne, en gren bruten från ett träd med fiskelina på o så tog de nåt mjöl, blandade med vatten o formade små kulor av det - bete. Allt redo för en riktig fisketur, men de hade bara ett fiskespö, någon måtta på lyxen får det vara. Det riktigt oväntade vara att vi faktiskt lyckades få en fisk, i hyfsad storlek också, på kroken och gissa vem som fick den? Jodå.
 
Nyfiskade fisken. Notera utrustningen, rejäl och professionell.
 
Efter två dagar i Alleppey åkte vi upp en bit längs kusten till Cochin där vi skulle stanna de två sista dagarna innan det var dags att bege sig tillbaka till Delhi och en vecka med studier för min del och en vecka där pappa skulle ut och resa med Linneas mamma på egen hand. Andra dagen i Cochin tog vi en privat guide som körde oss in i ladet till Munnar där vi besökte både kryddplantage och teodlingar. Väldigt häftigt att se. Nästan ännu fräckare när han berättade om att de levde både en massa giftiga spindlar och kungskobror i skogen vi passerade förbi.
 
Teplantagen
 
Nyplockad kakaofrukt
 
På slutet, sista dagen åkte jag plötsligt på en riktig magsjuka, den första sjukan sen deguefebern i början o hade kanske inte mitt livs flygfärd hem från Cochin. Att flyget var 5 h försenat gjorde inte saken bättre när vi väntade på flygplatsen.
 
Jag blev sängliggande måndag och tisdag då pappa kom o hälsade på mig på hostlet på kvällarna. Tanken var att vi någon av dagarna skulle åkt till skräddaren och fixat skjortor åt pappa men det blev som tur var av sista dagen innan han åkte hem. På helgen efter min skolvecka åkte vi till Jaipur o besökte en massa gamla fort och tempel.
 
Där står elefanterna på rad som Orup skulle sagt.
 
Avslutar med att slänga in lite goa blandade bilder från resan!
 
Taxibilarna i Kolkata
 
 

En blick från festivalen i Kolkata.
 
 
Finns det några i blått?
 
Världens mest dgliga befolkade bro, också i Kolkata.
 
Vy framåt från husbåten
 
'Affärerna' längs vägen på vattnet
 
 Husbåten. 
 
Blev några elefantåk. Hade turen att få chefselefanten med bossbetarna.
 
Fort igen.
 
På väg.
 
 
 
The pink city.
 
Var ju bara tvungen att testa!
 
Gänget.
 
Tung dag på jobbet eller dagdrömmare?
 
Pappa hann fylla år också. Det firade vi med 'hotellfrukost' på sängen
 
Man vill ju bara gå in o ta en kaffe o se vad som händer!
 
Sista kvällen ute tillsammans med Pushkar.
 
Det bar till sist av hemåt och jag tror att hemlängtan var ganska påtaglig där på slutet. Att du skulle åka 2.5 veckor till Indien var nog inte din första tanke när jag sa att jag sökt till Indien men så blev det. O även om det var en väldigt annorlunda resa så var det en riktigt rolig, minnesvärd och fantastisk resa.
 
Tack för att du kom pappa :)
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Väldigt mycket små stånd dök upp längs gatorna...
Härligt Mackan :)
Kul att Janne blev mållös för en gångs skull (i den Indiska trafiken)
/Jonas M

Kommentera här: