Minor 1, minor 1 och minor 1

Egentligen... Så cirkulerar inte hela min värld runt de kommande minitentorna (minors - första delprovet som utgör 15% av kursen ackumulerade betyg, lite annorlunda system här jämfört med Chalmers), men de senaste dagarna, senaste veckan så har det varit duktigt med plugg.
 
I lördags (29/8) hälsade vi på de några veckor gamla valparna som bor utanför en av kioskerna på skolan. Det är så lekfulla och så små o söta, lite som jag. Tyvärr är de liksom de flesta hundar här, gatuhundar och har inte för mycket mat omkring sig, så gissa om de blev till sig när vi köpte lite mackor till dem!
 
 
   
Vidare kan man konstatera att man inte slutar att förvånas över de goa regler som existerar i Landet Tvärtemot (ja det är ett bra smeknamn för Indien faktiskt... säger du svart säger de vit här osv.). Upptäckte nu under tentaplugget, då jag besökte biblioteket för första gången att man får inte ta med sin väska in (standard dock, det får man inte heller i datasalarna, mjäk) och inte heller kurslitteratur - ja men det är ju en jävligt bra ide i ett bibliotek där de flesta av studenterna pluggar som mest, att man inte får ta med sina skolböcker utan endast sina kollegieblock.. Hörde dock att man komma mellan 12 och 13 på vardagar och få en stämpel som indikerar att boken är din och då får du ta med den in. Jaha tänkte jag, "problem löst". Men man kan ju bara få fyra (4) stämplar per termin, ett litet undantag och ännu lite utav en godisregel.... Tror att jag, liksom idag, får börja smuggla in böckerna lite diskret!
 
I "Management of Change" förbereder vi oss, förutom inför Minor 1, för en bokredovisning. Dock fick man inte välja bok vilket sög då jag hade lite goa förslag i åtanke... Men den ska vara relaterad till kursen givetvis! Valde en bok som hette "Who Moved My Chesse" av Spencer Johnson. Första gången i livet jag streckläste en bok utan att lägga ifrån mig den. Den är på hundra sidor och handlar om hur du som person kan förändra dig själv och tänka i nya banor, ett tankesätt som gärna appliceras inom företagsvärlden också, för att få med sig sina anställda "on board" vid en förändring som man vill driva igenom. EXTREMT BRA BOK och REKOMMENDERAS STARKT! Många gånger under bokens gång känner man igen det klassiska, resistenta tänket vid förändring och skrattar lite för sig själv. Denna kursen är i övrigt otroligt intressant, helt klart över förväntan!
 
 
 
I "Gas Dynamics" så fortsätter kursen att vara den överlägset svåraste kursen hittills. Jag diskuterade med en av klasskompisarna inför provet nu senast och frågade lite vad han hade för kurser. Han läste även en kurs inom "Micro/Nano Scale" som innebär strömning på nanonivå, dvs i väldigt små dimensioner. Han berättade att dessa två kurser klassas som de två tuffaste kurserna från maskinteknik denna terminen. "Why do you think noone choose this course, due to the fact there are only seven students in the class!?" Lite svarslös på den, speciellt med tanke på att nästan samtliga är PhD-studenter.. Men jag gillar verkligen kursen ändå! Verkligen! Fick dock höra att IIT Kanpur har en viss "Aerospace Department".. Det var då rackarns synd att den avdelningen inte finns här på IIT Delhi!
 
Köttar på på gymmet, eller ah, rummet där det finns vikter man kan lyfta upp och ner, ett rum fyllt av oordning och smuts. Det är värre än det ser ut på bilderna, air-condition? Nope, så blir mestadels träning i bar överkropp och shorts vilket är ett litet plus men det är så varmt (35-39 grader cirkus) så svetten rinner okontrollerat! Indier är inte så förtjusta i gym så brukar kunna vara där ensam och posea i smyg framför speglarna.
 
 
 
Men med lite fantasi så kommer man långt och som jag och många vet har jag en bra och ofta alltför bra fantasi. Personligen anser jag det är en styrka men andra må tycka annorlunda, nåja!
 
Nu när jag avslutar detta inlägget har jag faktiskt redan skrivit samtliga minors och fått tillbaka resultatet från två utav de eftersom jag började skriva detta inlägget innan tentorna, och avslutar det nu efteråt. Lite finurlig är man! Hur det gick blir en cliffhanger som  jag berättar om i nästa inlägg som kommer på obestämd framtid. Är jättetrött så ska hoppa i säng nu, kan bli spännande!
Sköt om dig! Det gör jag! :)
 
Godnatt!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Mona:

Hej Marcus - faster speaking från NuevoEstoColmo. Kram på dig och jag tänker oerhört mycket på dig och än mer nu när jag läser i din blogg. Herre Gud, blev min första känsla. Kram å va rädd om dig å måtte hälsan hålla!!

Kommentera här: