Varför du ska söka utlandsstudier

Tänkte att eftersom jag själv är så väldigt nöjd än så länge med mina utlandsstudier än så länge så tänkte jag droppa lite inspo här och försöka förklara varför jag tycker att det är en sjukt bra grej att studera utomlands. 
 
Detta inlägg riktar sig främst till dig som funderar på att söka, men som har lite svårt att lämna din 'comfort zone' och ta steget ut, eller som inte vet vart du vill åka. Eller kanske vet du vart du vill men inte riktigt kan ta det slutgiltiga beslutet och söka. Oavsett tycker jag att DU SKA SÖKA! För även om du kommer in, kan du tacka nej om du ångrat dig och då blir garanterat någon annan galet glad då det ofta är väldigt högt söktryck, speciellt för worldwide.
 
Varför jag tycker att du ska söka:
 
+ du får en galet unik upplevelse och tusen minnen för livet, och med skolans stipendium klarar du dig rätt schysst med ejonomin på det.
+ du breddar ditt persoektiv på livet och ser saker och ting ur nya perspektiv - medvetet och undermedvetet.
+ du blir grym på engelska!
+ du upptäcker troligt en ny kultur(vilket är en bra grej)
+ du träffar också grymt mycket nya människor, istället för samma människor du träffar dagligen där hemma(och ja, de finns kvar när du kommer hem)
+ du kommer också troligen komma hem mer självständig, ansvarstagande, livserfaren osv. kommer gynna dig resten av livet
+ du tar dig ur din 'comfort zone'
+ samt du kommer vara jäkligt stolt över dig själv att du tagit dig igenom. En grym erfarenhet rikare!
 
 
 
Några snabba om varför Indian Institute of Technology Delhi skulle kunna vara ett grymt alternativ om du inte riktigt vet vart du vill åka:
 
• Man bor på ett hostel tillsammans med alla utbytesstudenterna (man lär känna varandra väldigt snabbt) i singel eller dubbelrum på campusområdet, där mat (3 mål om dagen) och el samt gym, pingpong-bord, swimming-pool mm ingår.
• skolan ligger runt hörnet iom att man bor på campus
• Skolområdet är väldigt säkert då det bevakas av dygnet runt av vakter, och som är som en stad i staden med både sjukhus och affärer på campus.
• det är väldigt billigt att leva i indien, speciellt då man inte har några utgifter på mat, så man kan lägga sina pengar på 'kul' saker.
• enormt duktiga lärare och studenterna som går här är i genomsnitt väldigt smarta, då det är enormt tuffa intagsprov för att bli antagen som student för indierna till IIT
• sist men inte minst, enormt stor kulturskillnad, så utöver studierna får man ett rejält kultur-utbyte
 
Värt att notera att jag har ju bara gjort hälften av mina utlandsstudier än så länge så speciellt sista punkten är ju rolig att jag kommer och tror mig veta, men det är vad jag tror och jag vet iaf att jag kommer vara för jäkla stolt över mig själv, när jag kommer hem till sommaren!
 

Kommentera här: