Kursval och översvämning

Okej, så för tillfället går skolan åt pipsvängen! Med det menar jag att jag fortfarande väntar på att turen ska vända för det har varit något utav av maxad oflyt senaste med mina val av kurser.. Låt mig förklara.
 
Som jag nämnde i tidigare inlägg så har jag varit sjuk i dengue i 10 dagar drygt och därmed har jag inte kunat gå till skolan. Sjukan började i samband med att första lektionerna gick av stapeln, men jag menar, det gör ju inget att missa de första lektionerna! Tänkte jag. Olyckligtvis så insåg jag i början av vissa kurser att detta är inte kursen för mig så har tvingats börja välja om kurser och testa nya nu när jag blivit frisk. Fram tills igår hade jag klart för mig 3 av 4 kurser som jag skulle läsa varav jag varit på 2 utav de. Det återstod bara att välja den sista..... Tyvärr lyckades jag inte hitta någon som stämde bra överrens med Applied Mechanics (det masterprogram jag går i Sverige) så jag får utnyttja en valbar kurs, vilket inte är ett problem. Har fått tips från En kompis far, Mats, som också studerat maskiteknik på Chalmers, att det ska vara riktigt givande att studera "Change management" och hittade lite utav en slump den kursen igår kväll i kurskatalogen. Mailade lärarinnan och frågade om chanserna att gå den, eftersom den hade en del förkunskapskrav och dessutom börjar jag bli sent ute (skolan började ju trots allt 23 julii här). Hon sa att hon ville träffa mig innan lektionen på onsdag (idag måndag) för att utvärdera situationen. "Jaha så det är inte ens säkert att jag får läsa kursen och ytterligare vänta två dagar" tänkte jag men det går väl förhoppningsvis enligt planerna detta.
 
Idag måndag 10/8 var jag på den andra lektionen i en kurs jag valt nyligen, "Human values and technology". Förra ggn pratade de om hur man uttalar ljud och hur man artikulerar. Skumt tänkte jag, men det tar sig nog, detta var nog bara ett undantag.. Idag fortsatte samma visa till de oljuva tonerna av hur man uttalar ljud. Hela klassen sitter typ "mmmmmmmmmm". Ja detta är alltså bokstaven "m" och uttalas "mmmmm" utttrycker sig läraren typ. Flummigt jodå. Så efter lektionen var slut idag var jag bara tvungen att fråga en kille "Sorry but what is the name of this course exactly?" (i övrigt fett dum fråga, vad fan gör jag här om jag inte ens vet vad det är för kurs men vad skulle jag göra!?! ) Han svarar: "Language and communication HUL246".. Alltså blir man trött eller!?!? Då visar det sig nu att skolan uppdaterat pdf-filen med respektive lärosalar och att min kurs gick i salen bredvid. Det var 3 timmar "out the window" och dessutom har jag inte ens varit på min kurs som jag ska läsa ännu... Salen bredvid!? Cmon!
 
Så nu sitter jag här tillbaka på mitt rum, kan inte göra annat än skriva ut frustrationen här. Det har gått, låt mig se, snart 3 skolveckor. Och jag har varit på 1(!!!!!!) av 4 kurser som jag ska läsa denna terminen. Lite frustrerande va!? Det är som att någon eller något vill att det ska gå åt helvete! Men jag antar att detta reder sig och att jag snart är back on track men just nu känns det en aning motigt!
 
I övrigt tycker jag livet rullar på bra här, allt annat utom skolan går toppenbra! Jag hittar nya ställen att äta på (igår var vi på ett hamburgerställe vars namn var "the big burrp theory." De har roliga namn på restaurangerna kan jag tycka, grannrestaurangen hette "Fork you") Anyway, och maten här på vårt hostel blir bättre och bättre! Igår köpte jag lite krokar som jag spikade upp idag på rummet. Värt att notera är att hammaren är ett gammalt sängben, som vi utbytesstudenter använder. Det finns ingen hammare med det sagt. Man får inte vara dum som Brasse sa... Satte den rätt i garderoben för det är enda stället gjort av trä, får man göö så?? Vet inte men ingen kollar till våra rum direkt. På tal om det köpte jag idag ett kylskåp, för det kan behövas, då det fortfarande är riktigt varmt här och köper man en dricka här så är den varm efter 20 min. Detta är ju verkligen inte tillåtet, att ha ett kylskåp på rummet, men ska vara lite olydig tänkte jag mohehe. För 7000 rupees får man ett nytt litet fint electrolux-kylskåp (cirkus 955 SEK) så det kändes som en grym investering. Hoppas jag bara lyckas smuggla in det på rummet!
 
Det regnar verkligen brutalt mycket här i Indien och när det regnar, då blir det lätt översvämning. Bild vid entren till mitt hostel syns nedan.
 
 
Tea halt är the place to be om man vill snabbt köpa sig en macka eller en juice eller kanske vatten. Allt kostar runt 2-3 kronor så det är en helt klart prisvärd liten affär. Angående vattnet var det upp till knäna. Regnar på duktigt som sagt!
 
Från föregående inlägg har jag fått mängder med förfrågningar, brev och önskemål till mitt kontor här mitt i centrala campus, om att jag ska berätta hur jag bor så tänkte inte dra ut mer på spänningen än så. Jag har väl visat någon bild på hur det såg ut när jag kom, här kommer lite bilder på hur det ser ut nu!
 
 
 
Så här ser mitt rum ut nu. Ja jag har köpt en matta. Växjö-Lakers kepsen ligger stolt på hyllan och sänder ut vibbar om Sveriges bästa hockeylag. Myggnätet hänger ovanför sängen som jag inte alls använder flitigt som jag bör. Fängelsefönstret i bakgrunden. Väl inredd hylla ovanför mitt kontorsskrivbord som är centralt i bild. Funderar på att köpa en goare stol, men i nuläget får plaststolen fungera. Kylskåpet kommer troligt stå till höger om där datorn står nu.
 
 
 
Korridoren vi utbytesstudenter bor i syns ovan!
 
 
Dörren in till kärleksnästet!
 
 
Till höger syns mitt senaste tillskott, mina krokar. Det blev riktigt bra faktiskt. Inga kommentarer om affischen, den satt här när jag kom... Men antagligen åker damstjärten snart ut och något (vackrare höll jag på på att säga, vilket naturligtvis inte finns) annat kommer väl upp istället. 
 
Vidare tänkte jag visa vårt charmerande badrum. Indisk lyx med både väggar golv och tak. Även två duschar, tre toaletter, tre pissoarer och tre handfat.
 
 
 
Pissoaren är väl en liten pojkdröm som till slut gick i uppfyllelse, men det var nog inte riktigt så här jag föreställde mig det i drömmen som liten gräb. Onekligen förföriskt badrum och duscharna har bara en temperatur - kallt. Det lär inte bli varmare till vintern, burr burr! Kan se om jag kan få upp en video på hur de "städar" detta rum. Det är inte som i sverige kan man säga...  Nåja, är inte så kräsen och jag tänker ibland att det var ju faktiskt värr i det militära!
 
Nu, klockan 20:45, 3.5 h före Sveriges tid, tänkte jag sätta mig med den enda(suck!) kursen jag hittills lyckats gå på, Gas Dynamics (som för övrigt är en riktigt bra kurs med en lärare från Stanford University) och få lite plugg gjort. Kursen handlar om överljudshastigheter, aerodynamik, kompressibla fluider och höghastigshetsflygplan. Passar mig perfekt! Like a glove för att citera Ace Ventura! Jag har beställt hem ett rejält paket med kycklingbitar som jag ska umgås lite med nu också, ingen bild på det dock. 16 kronor kostade det, värt!
 
Ta hand om dig och lite smått impad är jag om du läste hit. Puss och Kram! /Marcus
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ludvig:

Hahahaha du lever ju drömmen! Skrattade som fan när jag läste om hur det går för dig i skolan 😄 men du måste erkänna att det är ett rätt coolt sätt att leva på där borta!

Svar: Skadeglädje, kul att du har roligt;) Ja det är skitfräckt! :)
Marcus Johansson

2 Syster:

Gråtfärdigt stolt syster har läst vartenda ord du skrivit! Jag är så himla imponerad över den resa du gjort hittills! Jag ska verkligen försöka få igång Skype..många dåliga ursäkter men ska bara komma hem från västkusten (din gamla goa hemmamiljö). UF, pappa och alla här hemma är superstolta! Puss och kram!

Svar: Tack! Kul att höra!! :) Hörs på skype snarast :)
Marcus Johansson

Kommentera här: