Abu Dhabi, New Delhi och Denguefeber!

Hej! Så det blev till slut så att även jag skaffade en blogg, vem hade trott!? Men det ska ju vara bra att skriva av sig sägs det så tänkte att jag skulle testa detta nu i början så får jag se om jag fortsätter. Vill passa på att lägga in en varning, att pga bristande erfarenhet av bloggande så kommer denna blogg inte kanske alltid vara den bästa och leva upp till förväntingarna, men kommer troligen urarta att bli vansinningt populär blogg pga mina naturliga och medfödda skills.
 
Hur som helst, själva resan hit till New Delhi gick förvånansvärt smärtfritt och problemfritt. Vi (jag och Linnea) mellanlandade 21 h i Abu Dhabi i UAE vilket var riktigt fräckt. Kanske inte omänskligt exalterande då det är den tiden på året man inte vill åka dit då det var cirkus 45 grader varmt och extremt fuktigt i luften.. Vi landade tidigt på morgonen och tog bussen från flygplatsen men fick av något skäl (vi kanske payade för lite) gå den sista biten från nån hållplats in till centrala Abu Dhabi. 50 minuters gång och skjortan var mer blöt än torr och det var oändligt gött att komma in på ett svalt starbucks med ac minns jag att jag tyckte. Visiten i Abu Dhabi avslutades på ett nöjesfält "Ferrari World" med bland annat världens snabbaste bergodalbana, 240 km/h och det kändes det som, bra drag och dag!
 
 
Ferrari World var verkligen häftigt och ett annorlunda nöjesfält med go-kart, ferrari simulatorer och 4D-rides.
 
 
Nåja, det var inte Abu Dhabi jag skulle till utan Indien och New Delhi. När vi anlände till flygplatsen var det först ingen som mötte upp oss från skolan som de skulle göra, som de sagt. Jaha tänkte jag, bra start! Men tiden hjälpte oss och ca 40 min satt vi i en indisk taxi och pga den ringa bagageutrymmet i den lilla indiska kärran fick vi ha min packning med allt jag hade med mig på taket. Lastsäkrat? Jadå, med ett snöre som chauffören drog åt med egen kraft, så det kändes ju säkert.. Första natten bodde vi på ett Guest House på campus. Värt att säga angående campus är att det är verkligen ett stort campus, likt en stad i staden. Eget sjukhus, apotek, affärer osv. Dag 2 fick vi komma till våra enormt trevliga hostel, killar för killar och tjejer för tjejer. Campus är uppbyggt så att tjejerna bor för sig själva så långt bort på vårt avlånga campus som möjligt för att minska att killar och tjejer ses. Bra tänkte jag för gillar ju ändå inte tjejer. Man får tycka vad man vill om det, men det där med att göra skillnad på tjejer och killar är inte sista gången i Indien..
 
Nog för att Indien ska vara ett skitigt land men när jag första gången fick se rummet jag skulle bo i blev jag väldigt förvånad över hur skitigt ett rum nånsin kan bli. Rummet såg ut att senast städats för cirka 2000 år sedan när Jesus fortfarande vandrade omkring i sandaler!? Lyckligtvis hade en indisk kille hjälpt mig och min roomie från Taiwan att köpa lite städutrustning osv så det var bara att sätta igång att städa. 
Rummet består av en stol, en sängstomme, ett fönster med extraförsärkt armering runt, en hylla och en garderob. Det är upp till varje person att pynta sin egen koja med vad man nu föredrar. Jag föredrog en madrass så var o löste en vid en "affär" på campus som sålde madrasser inplastade (fint ska det vara) längs vägen.Detta kördes sedan hem till vårt hostel på en "bike-riksha" för cirka 20 rupees (mellan 2-3 kr), inklusive mig och min roomie.
 
 
Men så småningom fick man ordning på rummet någorlunda så att man kunde sova här inne. Idag, drygt två veckor senare så är rummet helt klart bra. Trivs riktigt bra här, kanske en och annan insekt här inne men det dör man väl inte av! På tal om kryp och insekter så är ju detta den bästa tiden på året om man vill träffa myggor och skaffa sig lite erfarenhet av hur det är att ha dengue. Toaletten vi utlandsstudenter delar på är av en säregen standard med sönderslagna fönsterrutor som välkomnar myggorna. Dels detta men också av ens blotta existens i detta land gör att man samlade på sig duktigt med myggbett från start och jag vet inte om jag drabbades av den klassiska delhi-bellyn eller om det var myggorna eller kanske en kombination av båda men jag blev sjuk rätt snabbt. Det är väl bland annat därför jag dragit mig för att starta bloggen också för jag har inte orkat sätta mig och prioritera detta. Jag fick vara den utbytesstudenten som fick debutera på sjukhuset på området och och debutera med indiska nålar. Men de var faktiskt bättre än väntat.. Jag har haft hög feber i flera dagar, knaprat en massa indiska piller,
 
, konsumerat flera påsar IV-fluid (dropp), svettats samtidigt som jag frusit (vilket är en konstig känsla) och haft ont i varenda led och muskel. Det kallas väl "benbrytarfeber" av en anledning. Nej, Dengue är verkligen inte kul. Men nu 12 dagar senare så är jag till slut frisk. Istället så har flera av utlandsstudenterna  (vi är 11 stycken, 2 från sverige, 1 från kanada, 1 från taiwan, 2 från tyskland, 3 från frankrike, 1 från belgien och 1 från en fransk ö utanför madagaskar, minns ej namnet på ön) insjuknat i dengue.
 
I övrigt så är det fortfarande väldigt varmt här och jag vaknar ofta om natten o lakanet är verkligen plaskvått.  Men har fått lite koll på hur tvättmöjligheterna är så det löser ju sig. Snart blir det nog behagligare. Maten vi får här är långt ifrån bra. Det är som om ingen fantasi finns innanför detta hostels väggar. Till frukost får man två extra vita, formfranska om du försöker tänka dig, o så får man välja på smör eller sylt, inte båda. Till detta serveras någon indisk historia som inte är någe vidare. Varm mjölk eller varm choklad kan man dricka. Till lunch och middag äre ALLTID ris med någon vegetarisk gryta, gärna rätt stark, med skalad gurka till och vatten. Det är alltså väldigt enformigt. Ett ljus i mörkret är att vi hittade en restaurang som hade "vanlig" mat som dessutom levererar till vårt hostel. Jag testade lamm-lasagne, riktigt gött med lite pasta o ost, alltför längesen!
 
Innan sjukan slog till har jag hunnit besöka två platser här i Delhi, Qutab Minar och Akshardham Temple. Qutab Minar på bilden nedan, och ingen bild från Akshardham, man fick inte ta några bilder och var tvungen att lämna kamera och telefon. Bra ide för turister! Hur som helst hade jag förväntat mig att tornet var högre!? Nåja..
 
 
Som svensk relateras man gärna till Zlatan vilket jag inte har något emot, och många gånger känns det som jag pratar mer och ser mer fotboll här än cricket!? Varje hostel (tror det är 9 kill-hostel och 2 tjej-hostel) har ett eget fotbollslag, ska försöka komma med i laget tänkte jag. Utöver det finns ett gym på varje hostel, woop woop! Dock inte det lyxigaste gymmet man sett men det ska nog fungera! 
 
Det var lite ingående fakta om hur de första 2 veckornna varit här och jag hoppas mer häftiga dagar här och hoppas på mindre sjuka. På sikt är tanken att vi ska ta oss an Himalaya och Taj Mahal.
 
Om du har läst hela vägen hit, vad kul! Släng gärna iväg en kommentar så vet jag att detta funkar o att faktiskt någon kan läsa vad jag skriver! Super!
 

Kommentarer:

1 Luddebooiiiiiiii:

Fan vad ballt! Påminner typ lite om när jag var i bangladesh. Kommer följa ditt lilla äventyr 😎

Svar: Har ju inte varit i Bangladesh men kan tänka mig att det är snarlikt på en del sätt:)
Marcus Johansson

2 President:

Kul läsning! Videoblogg nästa! :)

3 Sara:

Ska jag tipsa moster din eller ska hon få vara lyckligt ovetande om din resa hittils? ;-)

Svar: Tipsa henne gärna:)
Marcus Johansson

4 Anonym:

Kämpa mackan! Bra skrivet

Svar: Tack du anonyme :)
Marcus Johansson

5 Peter:

Wohoo kul!😬

6 Louise:

Härligt Marcus!😃 Kul att du delar med dig att ditt äventyr! Fortsätt skriva👍

Svar: Tack Louise :)
Marcus Johansson

7 Wassim:

Spännande läsning Mackan, och skönt att du blivit kry! Ha nu en grym vistelse! :)

Svar: Tack Wassim :)
Marcus Johansson

Kommentera här: