1 månad - Time is flying

Tjaaaa tjaaa bloggeen!
 
Idag, imorse, vid 8-tiden var det exakt en månad sen jag kom till Indien!! Tiden har verkligen flugit iväg men samtidigt har jag varit med om sååå mycket så jag kan acceptera det faktum att det är en hel månad nu. Att komma hit, rakt i i en stor stor kulturkrock, utan att direkt veta vad som väntar så ar det verkligen överanske utvecklats till något MYCKET bättre än jag kunde föreställa mig. Jag lät inte mig själv ha några förhoppningar och om jag föreställde mig hur något skulle vara, så föreställde jag mig värsta tänkbara. Det betyder att i pricip allt jag ser och upplever är positivt överraskande positivt. Det är dock emellanåt ett tufft liv. I förra veckan åkte en utbytesstudent hem till Tyskland efter över en veckas sjukdom i dengue på sjukhuset. Hon hade svårt för att äta maten som serveras och även problem med insekter och alla djur som man lever bland. Hennes föräldrar ville att hon skulle komma hem till slut och det var väl då hon bestämde sig. Riktigt tråkigt, så nu är vi bara 10 utbytesstudenter kvar och jag hoppas att vi pushar varandra att stanna och inte ger upp om vi möter motgångar. Nog med mjäk!
 
På min att-göra-lista står bland annat följande saker:
 
- Köpa en cykel
- Hoppa bungyjump
- Nästa utflykt förhoppningsvis, åka och bergsklättra i Himalayas
- Gå med i mitt hostels fotbollslag
- Gå med i mitt hostels tyngdlyftningsteam
- Köpa en skräddarsydd kostym (eller två. eller tre!)
- lära mig franska, tyska(igen, 4 år räckte inte) och framförallt HINDI
- samt överleva alla inlämningar i skolan, nu när det drar ihop sig inför Minor 1, dvs första proven
 
Naturligtvis står mycket mycket mer på att göra listan men det var det jag kom på nu.
 
Jag har i nuläget fyra stycken kurser som jag läser. Det är annorlunda från Chalmers där vi endast har två kurser åt gången och jag upplever det här som ett tuffare system, med högre tempo och intensitet. För den nyfikne så läser jag följande fyra kurser:
 
- Automotive Design
- Gas Dynamics
- Management of Change
- Human Values and Technology
 
En management kurs i hur man implementerar förändringar inom företag, något jag fått tips om ska vara en ovärdeligt bra kurs, från min gode vän Oscars far, Mats. Otroligt spänd och förväntansfull vad dena kurseb ska bjuda på. Favorit kursen är som tidigare nämnt Gas Dynamics. Idag tittade vi på videos från NASA där de gjorde tester på höghastighetsplan för att mäta och studera deras "shockwaves". Även rymdraketer - coolt! Den sistnämnda kursen är en väldigt annorlunda kurs som jag fått tips av den tidigare studenten och också den första Chalmeristen här, Deborah, som läste den kursen när hon var här. Det är en humanitetskurs där vi diskuterar vad vi värdesätter i verkliga livet och hur teknologin påverkar samhället. Har inte hunnit gå på mer än två lektioner eftersom jag gick till fel kurs som jag skrev i förra inlägget, men, so far - so good. Den första inlämningen vi fått i denna kursen är att göra en intervju med en "ansedd fattig" människa där man ska diskutera hur mycket de tjänar, vad de spenderar sina pengar på och vad de skulle göra om de hade lite mer pengar. Är verkligen pengar ekvivalent med lycka? Oerhört intressant uppgift som jag ser fram emot och jag har min ide om att åka till den riktiga slummen här i Delhi och se om jag hittar någon som vill ställa upp. Engelska förekommer mest i akademiska kretsar så jag ska ta med min närmsta indiska vän, Pushkar, som hindi-tolk. Pushkar är verkligen världens goaste gubbe så ser verkligen fram emot morgondagen. Lovar att uppdatera med text och bild om hur det gick. Tillbaka till kursen, vi började från och med förra lektionen med att meditera 10 min och ska tydligen fortsätta med det, strange? Jag vet.
 
Lyckligtvis var jag och några av utbytesstudenterna på en "yoga och meditations-kurs". En intesivkurs som gick på kvällarna i en vecka, förra veckan (värt att tillägga var att man var tvunge att va vegeteraian, eller vi var tvungna att lova det, så japp, har varit vegetarian antagligen första och sista veckan någonsin). Kort om kursen, vi startade med att värma upp, dansa en massa, och vidare in i yogan. Yogan var okej men inget man blev helt till sig av. Till sig som man blev första gången man smygtittade in i tjejernas omklädingsrum. Eller när man fick sitt första GameBoy, ja, du förstår! Men yogan var okej i sin helhet! Vidar in en mängd lekar, vet inte hur mycket lekar och övningar vi haft. Min favorit var nog när vi hade catwalk inför alla (cirkus 80 människor), en och en skulle tjejerna gå som Mr Olympia, och killarna som Ms Universe. Indier är ganksa blyga, åtminstone ingenjörsstudenterna på IITD, som inte alls hade någon inlevelse. Jag tänkte nåt i stil med att de borde bjuda mer på sig själva så väl min tur så blev det allt i från sexiga blickar, smeka låret, svanka till ländryggen skriker och en självsäker in i kameran som filmade allt! Det blev sådan positiv respons att jag framhejades att gå en gång till. Plöstligt inser jag att jag står och shakear gumpen inför nästan hundra människor som applåderar. Undrar ibland vad som händer men som de sa på kursen "live in the present moment". Nåja!
 
Meditationen är värd att nämna såklart. Jag blir stissig av att läsa en bok så gillade inte att sitta i skräddarställning (som jag inte ens kan sitta i knappt) i 30-60 min, bluda och fokusera på min andning. Men efter en vecka blev jag mer flexibel och ska i nästa vecka ta en intensivkurs i poledancing. Sista dagen lagade vi även mat i grupper. Under planeringen pratade samtliga i gruppen på hindi så det var inte lätt att bidra men höjde rösten o sa nåt i still med "I have protein powder with chocolate flavour, that could be something right?" och det blev en riktig höjdare. Stort plus hos indierna och lite god reklam för Body Science och MM Sports!
 
 
Sammanfattningsvis kommer jag nog inte varken fortsätta meditera eller forsätta med yogan, men kanske ibland stanna upp, ta några djupa andetag, meditation-style, och förhoppningsvis "live in the present moment".  Sista övingen sista dagen fick vi ha ett papper på ryggen och en penna i handen för att skriva komplimanger anonymt till varandra. Kul!
 
 
Lite mer om skolan. I kursen automotive design var första inlämningen att skissa och designa en tvådimensionell bil (kan du gissa vilket märke och modell!?) och vidare CADa upp den i en program jag aldrig använt förr, SolidWorks. Easier said than done, men med övernaturliga skills med pennan och ett rutigt papper blev resultatet detta
 
 
 
och ja, jag skämdes lite när jag var tvungen att presentera min CAD-modell för klassen (människorna i bilen ser ut som... ja..). Men det visade sig att bara jag och två andra i hela klassen gjort CADen så vi fick 10/10 marks, ka-tjing! Dock är detta en felaktig bild av de indiska studenterna som studerar i de flesta fall, galet mycket. Överlag helt klart mer än vad vi gör i Europa. I Gas Dynamics fick jag veta idag att att alla i klassen utom jag och två till är PhD-studenter, vilket innebär att de är klara och färdigutbildade ingenjörer och nu vidare forskar för skolan under ledning av en professor eller annan ledare. Det förklarar varför de är så kvicka i huvet och grymma på matten. Känner mig ofta underlägsen, och detta ska vara min typ av kurs!? Men det tar sig, snart så! Snart är jag förbi de! När samtliga i klassen fiskar fram ur bakhuvet "binomial approximation" (den intresserade googlar) som jag lärde mig i ettan i mattekurserna, som om ingenting och läraren till mig "det förväntas du kunna". Jaha, tänkte jag, det är klart!
 
Vidare firades Indias Independence Day den 15 augusti (sedan 1947), med färgglad mat i indiens färger.
 
(bilden vägrar vara horisontell)
 
Att korsa vägarna nattetid (likväl dagtid) är ofta en utmaning!
 
 
 
Vi(utbytesstudenterna) firade Pushkars födelsedag igår på en riktigt bra restaurant, mycket uppskattat!
 

På vägen hem fastnade auto-rikshan så vi fick kliva ur och putta bilen framåt och jag tog tillfället i akt och övertäffade min egen humor. "Pushkar is pushing a car". Det är bra humor?  Ja jag är så rolig. Jag vet.
 
 
Har även installerat en liten godis i mitt rum som jag nämnde att jag beställt. Nu vill alla låna den. Vad var det jag sa? är mitt svar men de får givetvis låna den så länge det finns plats i kylen.
 
 
Den enda smärtan jag känner i detta fantastiska land är att det smärtar mig en aning att jag inte får vara med på nollningen på Chalmers som började igår. Är du plats och läser detta - kepsa för mig, kepsa ut dig, drick för många pripps men flirta inte med nollan för det skulle jag aldrig göra. Bara med glimten i ögat. Såg en snap om hur MnollK sätter skräck i Nollan första dagen. Drömmer mig tilbaka lite här borta i curryns land- MnollK <3
 
 
Nästa år ska jag banne mig vara på plats och ett år utan keps-träning ska jag förhoppningsvis klara mig utan att kepsa ut mig först av alla!
 
Klockan är över 00:00 här och jag ska i säng men först en kall dusch så somnar man gott sen i värmeböljan! Puss & Kram

Kommentarer:

1 Pontus Andrén:

"You´re so tall!!!!", "STUD!". Haha, flinade lite när jag läste dina komplimanger! Du verkar ha det gött mackan, vi kommer sakna dig på megainfen nästa vecka!

Kör hårt! :)

Svar: Haha :) Hoppas megainfen var mega ändå :) hände nåt kul?
Marcus Johansson

2 Peter :

Haha dina inlägg är underbara! Lite oftare om man får be dock!:) Jag är sjukt imponerad av hur positiv du är och verkligen försöker uppleva saker. Grymt sätt att nätverka på!:) Våga pröva, våga vara "osvensk"! Man måste bara nämna hur grymt avundsjuk jag är på din kommande Himalayaresa!!!!

Kommentera här: